dilluns, 26 de maig del 2008

Conferència Salvador CARDÚS

En la seva conferència, el sociòleg Salvador Cardús va destacar la política estatal no favorable del mercat comunicatiu català. Malgrat això, va subrayar que el 40% de ciutadans que viuen a Catalunya, utilitza el català de manera habitual. "Quan l’usuari pren la iniciativa és capaç d’utilitzar el català com a llengua habitual", assegura Cardús. El sociòleg va recordar la escassa presència del català en el cinema (4%), en els llibres (2%) i en la premsa, on les publicacions escrites en castellà representen tres vegades més. "Aquest mercat no es correspon als usos actuals del mercat en Catalunya", assegura el sociòleg. En aquest sentit, el Baròmetre representa una oportunitat perquè el públic conegui la realitat comarcal i local dels mitjans a Catalunya. Allò que quedava "amagat" e "invisible".

Què pot aportar el Baròmetre a Premsa Comarcal /ACPC?
Segons Cardús, un dels avantatges del Baròmetre és que permet que la premsa comarcal i local pugui estar damunt de totes les taules de l’administració. En segon lloc, permet que la premsa comarcal i local estigui sobre les taules dels planificadors de publicitat. Per últim, la premsa comarcal i local està sobre la taula de l’opinió pública i pot ser servir a les universitats, mitjans de comunicació, centres de recerca i estudis científics.

Pel que fa als desavantatges, el Baròmetre no crea dèficits, dóna oportunitats. Posa de manifest els dèficits en l’oferta de mitjans de comunicació i deixa veure quines són les àrees no ateses. En segon lloc, posa de manifest que els joves bilingues de Catalunya consumeixen menys mitjans que els seus pares, que van tenir més dificultats. Aquests joves no tenen una oferta suficient i competitiva com en llengua castellana.

Cal que el Baròmetre serveixi per esperonar l’especialització del sector i afavorir els processos de captació publicitària.